vrijdag 8 juli 2016

Dionne Stax populairste nieuwslezer van 2015


Dionne Stax populairste nieuwslezer van 2015


Uit een vergelijking van de zoekvolumes van de veertien nieuwslezers van het RTL Nieuws en NOS Journaal blijkt NOS-nieuwslezeres Dionne Stax veruit het meest populair. Uit het onderzoek valt ook direct op dat plek één tot en met vier allemaal worden opgevuld met NOS-nieuwslezers. Tegelijkertijd zijn de drie minst populaire nieuwslezers allemaal verbonden aan het RTL Nieuws.

 Na een analyse van het maandelijkse gemiddelde aantal zoekopdrachten van Nederlandse nieuwslezers, blijken zij veel populariteit te verwerven door hun optredens bij externe televisieprogramma’s.

Externe gebeurtenissen of televisieoptreden beïnvloeden de lijst, maar zijn in de meeste gevallen, zoals bij de meest populaire nieuwslezer Dionne Stax, niet overheersend, zo meldt Mensen Achter Het Nieuws.

Toch geeft Google een reden voor de populariteit van Stax. Hoewel de knappe blondine in een interview met de Volkskrant van december 2015 aangeeft het nooit meer over haar sexy uiterlijk te willen hebben, geeft Google als een van de meest relevante zoekcombinaties de volgende combinatie aan: “Dionne Stax cupmaat”.

Dionne Stax meest populaire presentator

De presentator waar het meest positief over wordt gesproken was Dionne Stax, nieuwslezeres van de NOS Journaal. Uit een automatische sentimentanalyse blijkt dat zij het grootste percentage positieve berichten genereert.

Bij haar springen de onderwerpen ‘tafeldame’ (ze was regelmatig tafeldame bij DWDD), 'hot', 'leren broek', ‘debat’ (ze leidde politieke debatten) en ‘mooie vrouw’ in het oog.

In de eerste helft van 2014 was Humberto Tan de meest besproken tv-presentator in Nederland. Dat blijkt uit een analyse van Coosto, dat alle berichten die op social media verschijnen opslaat. Humberto Tan dankt deze enorme hoeveelheid berichten aan zijn succesvolle programma RTL Late Night en het BNR-programma ‘BNR Brasil’ tijdens het WK Voetbal.
 
Na Humberto Tan werden de presentatoren Nicolette van Dam en Jack van Gelder het meest besproken. Voor Jack van Gelder geldt dat dit voor een groot deel lag aan zijn radiocommentaar tijdens de wedstrijden van het Nederlands Elftal.

Wereldrecord helpt Giel Beelen op social media
Giel Beelen vestigde in het eerste half jaar van 2014 een wereldrecord radio maken. Hij was dan ook veruit de meest besproken radio dj. Na hem werden Michiel Veenstra en Edwin Evers veel besproken. De populairste radio dj was Mark Labrand, gevolgd door Domien Verschuuren en Rob Stenders.

Voetbalanalisten scoren tijdens het WK
Tijdens het WK Voetbal werden voetbalanalisten massaal besproken. Johan Derksen was de meest besproken voetbalanalist in de eerste helft van 2014. Dat is niet verwonderlijk: hij was wekelijks minimaal twee maal per week op televisie en tijdens het WK Voetbal zelfs dagelijks.
 
Datzelfde geldt voor René van der Gijp, derde op de lijst. Arno Vermeulen, tevens voetbalcommentator voor de NOS op het WK, was de op één na meest besproken voetbalanalist.

De meest positief besproken voetbalanalist was Wim Kieft. Hij kreeg veel positieve reacties op het boek ‘Kieft’ van Michel van Egmond dat in mei verscheen. Daarin vertelt Wim Kieft openhartig over zijn cocaïneverslaving. Na Wim Kieft waren Jan Mulder en Johan Boskamp het meest populair. Dat is opvallend omdat beiden tijdens het WK Voetbal een rol hadden op de Belgische televisie.

Dionne Stax populairste nieuwslezer 2015

Zoals ieder jaar wordt afgesloten met uiteenlopende lijstjes, hebben wij een lijstje om het nieuwe jaar mee te beginnen. Uit een vergelijking van de zoekvolumes van de veertien nieuwslezers van het RTL Nieuws en NOS Journaal blijkt de jonge NOS-nieuwslezer Dionne Stax veruit het meest populair. Zie hieronder de volledige lijst.
 
Nieuwslezer     Zoekvolume
1.     Dionne Stax (NOS)     33.100
2.     Rik van de Westelaken (NOS)     14.800
3.     Annechien Steenhuizen (NOS)     12.100
4.     Astrid Kersseboom (NOS)     6600
5.     Jan de Hoop (RTL)     5400
6.     Daphne Lammers (RTL)     2400
7.     Rob Trip (NOS), Simone Weimans (NOS), Roelof Hemmen (RTL)     1900
8.     Hella Hueck (RTL)     1600
9.    Jeroen Overbeek (NOS)     1300
10.  Antoin Peeters (RTL)     1000
11.  Sanne Boswinkel (RTL)     880
12.  Roderick Veelo (RTL)     320

Via Google AdWords is gekeken naar het gemiddelde zoekvolume per nieuwslezer vanaf januari 2015 tot november 2015 (december is nog niet beschikbaar). Van zowel het NOS Journaal als het RTL Nieuws staan zeven nieuwslezers in de lijst.
 
Meteen opvallend is het feit dat pas op nummer vijf een RTL-nieuwslezer in de lijst voorkomt. Plek één tot en met vier wordt opgevuld met NOS-nieuwslezers. Tegelijkertijd zijn de drie minst populaire nieuwslezers allemaal verbonden aan het RTL Nieuws.
 
Daarnaast zijn de verschillen in de lijst zeer groot; zowel het verschil tussen de nummer één, Dionne Stax, en de nummer twee, Rik van de Westelaken, als het verschil tussen de nummer één en de nummer twaalf, Roderick Veelo.
Interessante pieken

Naast de jaarscore is er gekeken naar het maandelijkse gemiddelde. Hieruit werden in bepaalde maanden pieken zichtbaar in het zoekvolume van de nieuwslezers. Zo’n piek is over het algemeen te verklaren aan de hand van een externe gebeurtenis of tv-optreden en verhoogt natuurlijk het jaarlijks gemiddelde.
 
Zo dankt Rik van de Westelaken zijn hoge plek in de lijst aan een externe gebeurtenis, namelijk zijn deelname aan het AVRO/TROS-programma Wie is de Mol?. Dit wordt goed zichtbaar in de figuur hieronder. In januari begon het seizoen waaraan Rik van de Westelaken meedeed. In deze maand bedraagt zijn zoekvolume 104.990.
 
Hij haalde de finale van begin februari waardoor ook in deze maand het zoekvolume nog hoog is. In maart is het zoekvolume met meer dan de helft afgenomen ten opzichte van januari en vanaf april is het volume nog maar 4960. Dit volume blijft relatief constant tot het einde van het jaar. Zonder zijn deelname aan Wie is de Mol? zou Rik van de Westelaken slechts plek zes in de lijst innemen.

zoekvolume rik van de westelaken
Figuur 1: Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten naar ‘Rik van de Westelaken’, met een duidelijke piek in januari 2015 die volledig verdwijnt in april 2015.

Daarnaast laat AdWords duidelijk zien dat Annechien Steenhuizen in april 2015 terugkeerde op televisie na haar zwangerschapsverlof; dat Jan de Hoop in november 2015 op televisie kwam bij RTL-programma Van de Vorst Ziet Sterren; dat Roelof Hemmen in april 2015 een veelgelezen column schrijft over zijn ongenoegen over het commentaar van internetgebruikers op het zinken van een vluchtelingenboot waarbij 700 mensen om het leven kwamen; enzovoort.
 
Duidelijk wordt dat veel nieuwslezers een toename aan populariteit ondervinden door externe gebeurtenissen, televisieoptredens of foto reportages. Ook voor Dionne Stax zijn twee pieken zichtbaar, te zien in figuur 2. Deze zijn echter niet zo overduidelijk zichtbaar als bij Rik van de Westelaken. De piek in maart 2015 is te verklaren doordat Dionne Stax in maart debuteerde als schermvrouw voor de verkiezingsuitslagen van de Statenverkiezingen. Voor de piek in juli lijkt geen duidelijke verklaring te zijn.

Dionne Stax blog
Figuur 2: Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten naar ‘Dionne Stax’, met lichte pieken in maart 2015 en juli 2015.

Externe gebeurtenissen beïnvloeden de lijst, maar lijken in de meeste gevallen, zoals bij de meest populaire nieuwslezer Dionne Stax, niet overheersend. Toch geeft AdWords een reden voor de populariteit van Stax.
 
Hoewel ze in een interview met de Volkskrant van december 2015 aangeeft het nooit meer over haar uiterlijk te willen hebben, geeft Google als één van de meest relevante zoekcombinaties de volgende combinatie aan: “Dionne Stax cupmaat”. Verder zijn zoekcombinaties “Dionne Stax bikini”, “Dionne Stax zwanger”, “Dionne Stax dans” en “Dionne Stax naakt” populair.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen