zaterdag 23 juli 2016

Zo liep Dionne Stax de Nijmeegse Vierdaagse 2016


Zo liep Dionne Stax de Nijmeegse Vierdaagse 2016

Zware eerste dag Dionne Stax

De eerste dag van de Nijmeegse Vierdaagse zit erop voor Dionne Stax. Maar het is de presentatrice bepaald niet aan komen waaien...

Op Twitter schrijft ze: "Binnen! Het voelt alsof ik al 4 dagen heb gewandeld. Morgen voor de verandering maar eens een vroege start."

Afbeelding weergeven op Twitter
 Dionne Stax ✔ @DionneStax
Binnen! Het voelt alsof ik al 4 dagen heb gewandeld 😨 Morgen voor de verandering maar eens een vroege start #4d16
15:56 - 19 juli 2016


Onderweg had ze het ook al lastig. Toen plaatste ze een foto waarop stond hoeveel kilometers ze nog moest. Daarbij schreef ze: "Ai... Ik dacht dat ik verder was." Even later liet ze weten: "In de verte Nijmegen... De finish lijkt zo dichtbij, maar eerst nog die vreselijke dijk."

 Dionne Stax ✔ @DionneStax
In de verte Nijmegen... De finish lijkt zo dichtbij, maar eerst nog die vreselijke dijk #4d16
14:46 - 19 juli 2016
 
 Dionne Stax ✔ @DionneStax
Ai... Ik dacht dat ik verder was #4d16
13:03 - 19 juli 2016

Net als veel andere lopers had ook Dionne flink last van de warmte. Zo laat ze weten dat het wat haar betreft wel wat minder heet mag en dat ze uitgerust heeft in de schaduw.

Vierdaagse: het was warm, maar morgen wordt het nog erger

Niet eerder was de eerste dag van de Nijmeegse Vierdaagse voor veteraan Dionne Stax zo zwaar als vandaag. "Wat was het warm en wat heb ik gezweet. Het voelt alsof ik een zoutpot ben, zegt de NOS-presentatrice op de Wedren, de aankomstplaats in Nijmegen.

Vanochtend begon de honderdste editie van dit wandelevenement, voor Dionne is het de achtste keer. "Al snel liep de temperatuur op. Eigenlijk al tijdens de eerste rust op 10 kilometer kreeg ik het warm.

Dat betekent dat ik 30 kilometer in de hitte heb gelopen. Zelfs als je tijdens een pauze even ging zitten, brak het zweet je nog uit. En wat ook niet hielp is dat er weinig wind stond."

Dionne was niet de enige die het moeilijk had in de eerste etappe door de Betuwe, de zogenoemde Dag van Elst. Enkele tientallen wandelaars werden onwel nadat ze bevangen werden door de hitte.

Het gesprek in het groepje waarin Dionne liep, ging ook bijna alleen maar over het warme weer. "We zagen dat veel lopers bezig waren met het natmaken van hun T-shirts.
Gelukkig had de organisatie alles goed geregeld, er waren om de zoveel kilometer punten waar je water kon tappen."

Aan het begin van de middag werd het even kritiek, zegt Dionne. "Ik dacht dat ik nog maar 5 kilometer hoefde, maar toen zag ik een bord waarop stond dat we nog 11,5 kilometer moesten lopen. Dat was een zware domper."

Gezien de moeilijke omstandigheden kan Dionne voldaan zijn dat ze de eerste 40 kilometer heeft uitgelopen, en dat nog wel zonder blaren. Ze neemt er op de Wedren een biertje op, maar wel met zorgen over de rest van deze warme Vierdaagse.
 
In het bijzonder morgen komt het erop aan, de heetste dag van de week. Op sommige plaatsen kan het 34 graden worden.

"Ik ben zo benieuwd hoe het zal gaan", zegt Dionne over de dag van morgen. Ze vindt de tweede etappe naar onder meer Wijchen en Beuningen altijd het saaist. "En daardoor is hij ook het zwaarst. Daar komt deze keer die hitte nog eens bij. Ik zal blij zijn als ik morgenavond kan zeggen dat het toch weer is gelukt."

De lopers van de 30 en 40 kilometer kunnen morgen een half uur eerder van start dan gebruikelijk. "Ik ben nooit zo van het vroege starten, maar ik ga zeker van die mogelijkheid gebruikmaken."

Dionne Stax vond hitte tijdens vierdaagse wel meevallen

 Nieuwslezeres Dionne Stax zag nogal op tegen de tweede vierdaagsedag, maar de hitte is haar ontzettend meegevallen.

"Het was dan misschien wel warmer dan gisteren, maar er stond nu een windje. Dat maakte veel goed", zei Stax in het NOS journaal. 

Met het oog op de hoge temperaturen mochten wandelaars woensdag een halfuur eerder starten en ook Stax maakte daar dankbaar gebruik van.

"Goedemorgen, een vroege start vandaag! 0 blaren, wat spierpijn in de benen en een beetje verbrand", twitterde de blondine woensdagochtend rond half vijf.

Ze luistert tijdens haar achtste Vierdaagse naar het advies van de organisatie om genoeg water te drinken. "Ik heb zo veel op dat ik geen water meer kan zien."

Vierdaagseloper Dionne Stax: als het zo warm is, word je wat lomper

Wat zag NOS-presentatrice Dionne Stax op tegen de tweede etappe van de Nijmeegse Vierdaagse. Na een snikhete dinsdag volgde een woensdag waarop het nog warmer werd.
 
"Maar het viel mee", zegt Dionne nadat ze de eindstreep in Nijmegen had bereikt.

"Het was dan misschien wel warmer dan gisteren, maar er stond nu een windje. Dat maakte veel goed."

En verder moesten de lopers het van het water hebben. Ze kregen het advies om zoveel mogelijk te drinken en dat heeft Dionne gedaan. "Ik heb zo veel op dat ik geen water meer kan zien. Daardoor heb ik ook geen trek, door al dat vocht krijg je een verzadigd gevoel."

De lopers van de 30 en 40 kilometer mochten in verband met de warmte een halfuur eerder aan de tweede etappe beginnen dan gebruikelijk. Dionne maakte daar gebruik van.
 
"Dat is een goede beslissing geweest. Ik heb dat half uur gebruikt om meer pauzes te nemen en dat pakte mentaal heel goed uit."

Wel denkt Dionne dat ze onder invloed van de hitte vandaag "minder sociaal" was in wandelende menigte. "Ik haalde wat vaker in, soms door in de berm te lopen. Niet dat ik daar op werd aangesproken, maar ik vond mezelf wat lomp. Alsof ik een diesel was die niet meer te stoppen was."

Hoe zwaar de wandelaars het vandaag ook hadden, in vergelijking met gisteren zag Dionne nu minder lopers die in de problemen waren. In de eerste etappe vielen 1200 van de ruim 47.000 deelnemers uit tegen 700 vorig jaar op de dinsdag. "Gisteren reden ambulances af en aan, vandaag was dat minder."

Als ze op de aankomstplek om zich heen kijkt, ziet Dionne wandelaars die net zo blij zijn als zij dat ze de tweede etappe hebben volbracht. Maar in tegenstelling tot gebruikelijk hebben de meeste lopers geen puf om nog even bij de muziek te blijven hangen.
 
Ook Dionne zoekt de rust op. "Normaal drink ik na aankomst een koel biertje, maar na al dat water heb ik daar geen zin in."

Na twee keer 40 kilometer zit de helft er voor Dionne op. Morgen gaat de Vierdaagse verder met de zogenoemde Dag van Groesbeek die onder meer over de Zevenheuvelenweg leidt. "Dat is altijd de mooiste etappe. Ik leg mijn benen straks hoog om fit aan de start te verschijnen."

Dionne Stax: hitte viel wel mee

Nieuwslezeres Dionne Stax loopt net als tienduizenden anderen deze week de Nijmeegse Vierdaagse en doet daarvan uitgebreid verslag via Twitter en bij haar collega's van de NOS.
 
Ondanks dat ze nogal opzag tegen de voorspelde warmte woensdag viel de tweede dag van het massale evenement haar alles mee.


Dat meldde Stax aan de NOS nadat ze de eindstreep over was."Het was dan misschien wel warmer dan gisteren, maar er stond nu een windje. Dat maakte veel goed."

Met het oog op de hoge temperaturen mochten wandelaars woensdag een halfuur eerder starten en ook Stax maakte daar dankbaar gebruik van. "Goedemorgen, een vroege start vandaag! 0 blaren, wat spierpijn in de benen en een beetje verbrand", twitterde de sexy blondine woensdagochtend rond half vijf.

Vierdaagseloper Dionne Stax 'over de heuvels gedragen'

Met 120 kilometer in de benen nadert het einde van de Nijmeegse Vierdaagse voor Dionne Stax. De NOS-presentator liep op de Dag van Groesbeek voor het eerst echt lekker, ondanks opstartproblemen vanwege een pijnlijke linkerknie. Eigen schuld, geeft Dionne toe: "Ik heb te weinig getraind."

De route voerde vandaag naar Malden, Mook en Groesbeek. Op het laatste stuk, tussen Groesbeek en Berg en Dal, liepen de deelnemers over de Zevenheuvelenweg, die vanwege de hellinkjes door sommige lopers wordt gevreesd.
 
"Ik vond het meevallen", zegt Dionne. "Er was zo'n leuke sfeer daar! Je wordt echt gedragen over de heuvels." En is de Zevenheuvelenweg eenmaal gepasseerd, is het nog 'maar' vier kilometer tot de streep.

De tropische temperaturen van dinsdag en woensdag werden vandaag niet meer gehaald, maar toch was het zweten, zegt Dionne. "Het was warmer dan we hadden verwacht. Maar er stond wind, dus het was goed te doen."

Rond Nijmegen was het op het hoogtepunt zo'n 29 graden; gisteren kwamen de maxima uit op 34 tot 35 graden. Toen had de presentator onderweg zo veel water gedronken, dat ze na de finish op de Wedren geen druppel vocht meer kon zien. "Vandaag gaat er wel een biertje in", zegt ze lachend.

Met nog 'maar' veertig kilometer te lopen is de Via Gladiola nu in zicht voor Dionne. "Ik kan en mag nu niet meer uitvallen, want morgen laat de NOS samen met Omroep Gelderland en de KRO-NCRV de hele intocht zien. Dus ik moet lopen én verslag doen. Dat wordt nog een hele opgave."

Op de eerste twee dagen vielen in totaal 3256 lopers uit. Hoeveel deelnemers vandaag zijn afgehaakt, wordt vanavond bekendgemaakt. De ruim 40.000 overgebleven lopers worden morgenmiddag groots onthaald op de Via Gladiola in Nijmegen, waar onder anderen koning Willem-Alexander op de eretribune zit.

De speciale Vierdaagse-uitzending op NPO 1 begint al om 07.00 uur. Dan is Dionne al twee uur aan de wandel. "Ik moet gewoon om 05.00 uur starten..."

Op de Zevenheuvelenweg
Militairen helpen Dionne Stax door Vierdaagse heen

Dionne Stax heeft ook de derde dag van de Vierdaagse volbracht. Mede dankzij de meelopende militairen, die de NOS-presentator 'spontaan' de pijn in haar knie deden vergeten.

Dionne werd vanochtend wakker met pijn in haar linkerknie. Met al twee dagen veertig kilometer in de benen is dat best te begrijpen. De pijn zorgde voor wat opstartproblemen, maar Dionne zette haar beste beentje voor.

Op de derde dag van de Vierdaagse staat traditioneel de Zevenheuvelenweg op het programma. In tegenstelling tot wat je zou verwachten loopt deze weg over vier heuvels. Maar hoe dan ook: flink klimmen voor Dionne en de andere wandelaars.


Ook op de route van dag 3: de Canadese begraafplaats. Vooral voor de militairen die meelopen, is dit een bijzondere plek. Rond 12.00 uur brachten zij een saluut aan de soldaten op deze begraafplaats die sneuvelden in de Tweede Wereldoorlog.
Uniformen

Dionne genoot van de aanwezigheid van de militairen. Plotseling was de pijn in haar knie verdwenen, schreef de NOS-presentator met een knipoog bij een selfie waarop ze zich liet omringen door stoere mannen in uniform.

Live-uitzending

Nog één dag wandelen te gaan voor Dionne Stax. Een bijzondere, want vrijdag presenteert ze al wandelend items in de live-uitzending van de NOS en KRO-NCRV over de Vierdaagse. Ook Fons de Poel en Harm Edens leveren bijdragen aan het programma, dat van 7.00 tot 18.25 uur te zien is op NPO 2.

Koning haalt lopers 100ste Vierdaagse binnen

Op de Via Gladiola in Nijmegen zijn de eerste Vierdaagse-lopers over de finish gekomen. Zij hebben hun Vierdaagsekruisje verdiend en kunnen zich mengen in het feestgedruis.

Bij de eindstreep staat veel publiek om de lopers binnen te halen. De 100ste Vierdaagse was een zware editie, zeggen ervaren wandelaars. Vanwege de hitte vielen dit jaar veel lopers uit.

Vandaag startten 42.996 lopers voor de laatste kilometers. Zij hadden het vanochtend nog even zwaar. Na dagen van hitte brak vanochtend in de omgeving van Nijmegen noodweer uit. Het regende en onweerde flink.

"Dat vond ik niets", zegt een loper die ligt uit te rusten nadat hij is gefinisht. "Ik loop liever in de zon, ook al was dat ook erg warm."

Kijk hier naar onze livestream van de finish van de 100ste Vierdaagse

    ik vind het knap dat zoveel mensen de Vierdaagse uitlopen. Een hele prestatie.
    Koning Willem-Alexander


Koning Willem-Alexander, helaas zonder koningin Maxima, was aanwezig op de laatste wandeldag van de Vierdaagse. Hij liep met wandelaars over een speciaal gebouwde brug over de Maas bij Cuijk. Onderweg moedigde de koning lopers aan.

Willem-Alexander noemde de Vierdaagse een "feest van verbroedering". Hij zei dat Nederland trots mag zijn dat dit evenement ieder jaar wordt georganiseerd. Ook complimenteerde hij de vrijwilligers die hielpen bij de organisatie.

De koning, die eerder de Elfstedentocht schaatste en de marathon van New York liep, zei dat hij zelf ook best de Vierdaagse had willen wandelen. "Alleen zou ik dat dan incognito moeten doen en dat wordt lastig. Maar ik vind het knap dat zoveel mensen de Vierdaagse uitlopen. Een hele prestatie."

Later op de middag liet de koning zich ook zien op de Via Gladiola. Daar juichte hij de wandelaars toe die over de finish liepen.
Koning: Vierdaagse is een feest van verbroedering

'Regen is erger voor het publiek dan voor mij'

Eerste loper finisht in stromende regen op Via Gladiola

In totaal liepen er 68 verschillende nationaliteiten mee bij de Vierdaagse. De Brit Simon Brownlee was vanochtend de eerste loper die finishte. Hij liep om 09.30 uur in de stromende regen over de eindstreep.

De meeste wandelaars zijn vermoeid na zoveel kilometers. Toch zegt iedereen volgend jaar weer mee te willen doen. "Het is een soort virus", vertelt een van de lopers. "Ik ben helemaal kapot, maar dit wil ik volgend jaar opnieuw meemaken."

Na regenachtige dag
Dionne Stax huppelt over de Vierdaagse-finish

Dionne Stax heeft de laatste dag van de Vierdaagse volbracht. Na 160 kilometer lopen kwam de NOS-presentator huppelend aan bij verslaggever Harm Edens, die haar opwachtte bij de eindstreep.

"Als ik morgenvroeg wakker word, ga ik de Vierdaagse zó missen!" zei Dionne bij haar finish, die live te zien was in de uitzending op NPO 2. Ze leek nog even energiek als altijd, maar stiekem heeft ze best pijn. "Het gaat nu wel weer goed, maar ik ben ook heel moe."
Regen

De laatste dag van het wandelevenement begon met stortende regen. Een heel verschil met de zonnige dagen hiervoor. "Dag 1 tot en met 3 was alleen maar zweten, ik was één groot zoutblok", lachte Dionne. "Dag 4 was: poncho aan, poncho uit."

Warmte

Iets eerder op de route sprak Dionne al met verslaggever Ardy Stemerding. Ze gaf toe dat het haar zwaarste Vierdaagse ooit was. "Ik zeg dat niet snel, maar ik heb hem nu voor de achtste keer gelopen en ik denk dat ik dit jaar wel de meeste moeite heb gehad. Ik kan heel slecht tegen warmte."
Leeftijd

Vandaag nam Dionne extra pauzes. "Ik moest soms echt even zitten. Ik dacht dat het kwam doordat ik niet genoeg heb getraind, maar toen hoorde ik van een medewandelaar dat het misschien toch aan m'n leeftijd ligt. Ik schijn ook wat ouder te worden."
 
Onzin, zo lijkt het, want aan de finish zag Dionne er nog steeds jong en fris uit, en nam een meer dan verdiend koud pilsje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten