zondag 13 november 2016

Interview met sieradenontwerpster Ellen Beekmans: "Dames als Koningin Maxima, Dionne Stax en Candy Dulfer dragen haar juwelen. Tja, en dan mag je best zeggen dat je goed bezig bent. "


Interview met sieradenontwerpster Ellen Beekmans: "Dames als Koningin Maxima, Dionne Stax en Candy Dulfer dragen haar juwelen. Tja, en dan mag je best zeggen dat je goed bezig bent. "

Toen er aan mij werd gevraagd of ik een interview met Ellen Beekmans wilde doen, dacht ik ‘hé, dat is grappig!’ Ik ken haar namelijk al een jaartje of zes. Niet persoonlijk, meer haar sieraden. We verkochten ze namelijk als één van de eersten in een grote Nederlandse webshop waar ik ooit heb gewerkt. Dames als Koningin Maxima (niet de minste), Dionne Stax en Candy Dulfer dragen haar juwelen. Tja, en dan mag je best zeggen dat je goed bezig bent. Althans, dat vind ik.


Ellen deelt haar tips en tricks over het ondernemerschap, praat over haar onverwachte succes en haar toekomstplannen.

Hoe is ooit jouw droom begonnen om sieraden te maken?
“Het begon allemaal met een doos oude sieraden die ik vond op de zolder. Ik speelde al een tijd met het idee zelf sieraden te ontwerpen omdat ik voor mezelf nooit het juiste sieraad kon vinden. De kettingen en armbanden uit de doos heb ik uit elkaar gehaald en verwerkt tot nieuwe sieraden.
 
De reacties uit de directe omgeving waren lovend. Ik stuurde foto’s naar Jan Magazine waarop direct enthousiast werd gereageerd. Zij publiceerden mijn allereerste sieraad in het septembernummer van 2010: een lange zilveren ketting met blad. Ik ben er nog steeds dankbaar voor. Toen bleek dat Koningin Maxima in 2011 mijn oorbellen droeg die ik haar had toegestuurd voor haar 40e verjaardag konden we de bestellingen niet aan.

 
We moesten overschakelen naar een nieuw computersysteem. Het oude was ook wel erg primitief. Door alle publiciteit kwamen ook de eerste vragen vanuit winkels die mijn sieraden wilden gaan verkopen.”

Wat is kenmerkend voor jouw ontwerpen?
“Vrouwelijkheid en verfijning. Pure materialen zoals parelmoer en edelsteen. Alle sieraden zijn tot in precisie afgewerkt met bijvoorbeeld een extra glittersteentje bij het slot. Een sieraad moet de schoonheid van een vrouw ondersteunen. Geen bling bling voor mij. Regelmatig hoor ik van vrouwen dat mijn sieraden duidelijk te herkennen zijn.
 
Laatst stond een van mijn klanten op een Europese luchthaven te wachten om haar koffer te laten inchecken. Voor haar stond een vrouw met mijn sieraden. Toen ze deze vrouw hierop aansprak bleek het nog te kloppen ook.”

Hoe onderscheid je je?
“Dat gaat vanzelf. Ik volg mijn hart. Alles gaat intuitief. Alle sieraden in mijn collectie zou ik zelf dragen. Ik gebruik naast goud en zilver ook veel andere kleuren en metalen zoals brons, gun metal en koper. Ik mix soms nieuw met vintage en laat me vaak leiden door het materiaal.
 
Een mooi sieraad moet de schoonheid van een vrouw ondersteunen. Het publiek dat mijn sieraden draagt is heel divers door de verschillende stijlen die ik neer zet. Ik maak van alles. Van verfijnd en klassiek tot jong en opvallend maar altijd zonder bling bling.”

Met welke grote partij zou je ooit samen willen werken?
“Ik zou het op dit moment niet weten. Ik vind het nog te prettig om een onafhankelijk bedrijf te zijn.”

En wie zou jij nog heel graag met jouw sieraden willen zien lopen? Waarom?
“Veel BN’ers dragen inmiddels mijn sieraden zoals Yvon Jaspers, koningin Maxima en Dionne Stax. Ik heb laatst een paar luipaard oorbellen gestuurd aan Candy Dulfer. Ze droeg ze in een reportage in Beau Monde.
 
Via de styliste hoorden we dat ze de oorbellen te gek vond. Van dat soort dingen wordt ik heel blij. Er komen zoveel mails binnen van tevreden vrouwen. Voor mij is dat het belangrijkst. Dat een vrouw blij wordt van het dragen van mijn sieraden.”

Hoe kijk jij tegen het ondernemerschap aan?
“Een eigen bedrijf staat voor hard werken met veel passie. Passie voor je vak is van groot belang. Zonder dat red je het niet. Mijn advies aan mensen die een bedrijf willen starten is: begin ermee! Ik zie in mijn omgeving veel vrouwen die wikken en wegen en uiteindelijk toch besluiten om maar geen bedrijf te starten omdat ze tijdens het wikken en wegen te veel beren op hun pad tegen komen.”

Wat staat er op de planning?
“Verdere uitbouw van het aantal verkooppunten in Nederland en België. Mooie sieraden blijven ontwerpen. Genieten van iedere dag.”

Auteur: Florine Duif

Bron: http://www.enfait.nl

facebook en twitter
ellen beekmans sieraden
21 oktober 2016
Dionne Stax draagt oorbellen Marrakech met opengewerkte ruit in NOS journaal!

Ellen Beekmans is een sieradenontwerpster die we inmiddels al wel kennen. Vijf jaar geleden begon ze met het maken van eigen sieraden. ”Ik kon nooit mooie sieraden voor mezelf vinden”, vertelt Ellen. Daarom dook ze de zolder op en verzamelde ze – naar eigen zeggen – alle oude lelijke sieraden en maakte er mooie nieuwe sieraden van.
 
Dit beviel haar zo goed, dat ze een eigen sieradenlijn begon. De ontwerpster houdt van vrouwelijke en vooral kleurrijke sieraden. Daarom past het ook zo goed bij onze koningin, vindt ze. ”Koningin Máxima kan heel veel kleuren hebben, vooral warme kleuren staan haar.” Ellen mag inmiddels een aantal bekende Nederlanders tot haar vaste klantenkring rekenen: Yvon Jaspers, Irene Moors, Dionne Stax, Froukje de Both, Leontine Borsato en ga zo maar door!

Toen Koningin Máxima haar 40ste verjaardag vierde in 2011, besloot Ellen haar een aantal paar oorbellen cadeau te doen. Nog geen half jaar later verscheen de koningin in het openbaar met haar oorbellen! Ze droeg de oorbellen uit de Bloemenpracht collectie van de ontwerpster. De oorbel bestaat uit een Dahlia-bloem met een pegel van apricot kleurig turkoois.
 
De lengte van de oorbel is 5,5 centimeter. Ellen houdt niet van te veel bling bling. Het sieraad moet subtiel aanwezig zijn. ”Eerst de vrouw, dan het sieraad.” Voor zover Ellen weet, is dit het enige paar wat de koningin heeft gedragen. Koningin Máxima heeft deze oorbellen al meer dan vijf keer gedragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten